Zebra Print Pointer 2

Kolla in det här:

Charlotta tycker om att hoppa, när du sitter i damsadel måste du lita både på hästen och på att sadeln håller dig i balans. Bild: Pär Emilsson

Charlotta: "Damsadeln ger hästen en större frihet"

 

Charlotta Ågårdh Orsmark har testat på det mesta inom ridning. Men när hon gick på gymnasiet fastnade hon för den traditionsrika damsadelridningen, som hon menar ger hästen en större frihet - utan press.

Charlotta är 23 år, hon bor utanför Helsingborg och pluggar till lantmästare på Sveriges lantbruksuniversitet i Alnarp. På föräldragården står i dag sjätte generationen halvblod som hon och hennes familj har fött upp, utbildat och tävlat i olika discipliner. 
- Jag har alltid hållit på med hästar och har testat på det mesta inom ridsporten. Första gången jag tävlade lånade jag min mammas dressyrhäst. Då nådde inte benen nedanför sadeln, men hästen var väldigt snäll och lotsade mig runt ett LC-program. Jag har tävlat framgångsrikt i ponnygalopp och hoppning. Jag gillar de fartfyllda grenarna mest, säger Charlotta.

Det var dock först på gymnasiet som hon "hittade hem" helt och hållet, då fick hon nämligen sin första, alldeles egna damsadel.
- Jag har alltid varit fascinerad av det lite mytomspunna ridsättet. Ekipagen man har sett på filmer till exempel har ju varit mycket vackra och snygga. Jag testade att rida i damsadel första gången när jag var nio år, men då i en westernsadel. Att rida i damsadel ger en helt annan känsla, både för häst och ryttare, säger hon.

 

En bra sadel är A och O

Just sadelns konstruktion och kvalitet är otroligt viktig för både ryttarens och hästens komfort. Det är svårt att komma över bra damsadlar i dag, ofta måste de måttbeställas eller byggas om för att passa perfekt.
- Den vanligaste frågan jag får handlar om ifall hästen snedbelastas när man rider den i damsadel. Men med en korrekt utpassad sadel är den risken väldigt liten. Det är ju som i "vanlig" ridning - att sadelns utpassning är otroligt viktig för att hästen ska må bra. I en bra damsadel sitter du som i en fåtölj, säger Charlotta.
Enligt henne är det vanligare att det är ryttaren som snedbelastas när man rider mycket i damsadel. 
- Du använder helt andra muskler när du rider i damsadel, så det gäller att vänja sig vid det nya ridsättet både kroppsligt och psykiskt.

 

Måste bära sig själv

Den allra största skillnaden mellan att rida gränsle och i damsadel handlar om hur mycket frihet hästen får. Som ryttare måste du lita mer på hästen och hästen måste ta ett större ansvar när du rider i damsadel.
- Du kan rida med både en- och tvåhandsfattning på tyglarna. I din högra hand håller du en ridkäpp, "the wooden leg", som utgör din högra skänkel. Käppen ska inte vara ett dressyrspö utan bör vara så styv som möjligt för att inte råka snärta till hästen vid ett olämpligt tillfälle. I brist på en riktig ridkäpp är en 15 millimeters rundstav precis lagom. Eftersom du inte kan trycka med bägge skänklarna samtidigt runt hästen sätter du också mindre press på den. Min erfarenhet är att många som rider gränsle sparkar på bakifrån och håller i framifrån, men i damsadelridning fungerar inte det. Hästen måste bära sig själv utan att hänga i handen, säger Charlotta.

 

Vänj hästen successivt

De flesta hästar går bra att rida i damsadel på, men vissa är bättre än andra. Hästen måste ha egen framåtbjudning, utan att vara för pigg eller busig.
- Det är betydligt svårare att rida en häst som är seg eftersom drivningen inte får samma kraft när du sitter i damsadel. Samtidigt kan det bli lite för mycket om en häst bockar eller är spänd, det bästa är ett mellanting, säger Charlotta.
Det gäller också att vänja hästen successivt med sadeln och ridsättet, eftersom hästen använder andra muskler när den bär en damsadel.
- När jag red in en av mina hästar var hon spänd bara av att det fanns skänklar på båda sidor av henne. Hon kände sig instängd samtidigt som hon var väldigt ambitiös och ville göra rätt. Hon trivs bättre med att jag rider henne i damsadel, då får hon mer frihet och mindre press.
Mycket med damsadelridningen handlar också om att klä sig på ett speciellt sätt.
- Under de hoppuppvisningar jag gör hör det till att jag har en damsadelkjol på mig. Men det är inte en kjol som går hela vägen runt. Det skulle bli farligt eftersom den kan fastna i sadeln om jag skulle ramla av. Kjolarna jag använder är som ett förkläde, de har en lång framsida som döljer benen vid ridning men en kortare baksida, säger Charlotta.

 

Information nödvändig

Hon håller ofta uppvisningar och clinics där hon rider i damsadel. För en tid sedan red hon också sin sjätte jakt i damsadel.
- Jag gillar att hoppa och även där gäller det att man litar på sadelns utformning och på hästen. Du får absolut inte dra hästen i munnen över hindret, den ska kunna söka sig fram över det på egen hand. 
Charlotta har även skrivit en handbok i damsadelridning, detta eftersom hon anser att kunskapen kring ridsättet är liten.
- Jag får ofta liknande frågor från intresserade hästmänniskor och fick då idén att skriva boken, eftersom det uppenbarligen finns en informationsbrist. Boken är tänkt som en ridhandbok för den som är intresserad av att börja rida i damsadel, säger Charlotta.
Hon tycker att man gott kan komplettera sin vanliga ridning med att rida i damsadel. 
- Det hade varit roligt om fler ville testa på att rida i damsadel. Jag tror att många hade blivit förvånade över hur annorlunda känslan blir och hur samspelet med hästen ökar, säger Charlotta.

 

Ridning med anor
Det ansågs länge ovärdigt för kvinnor att bära byxor och rida gränsle, därför red de flesta kvinnor av börd i damsadel, ända fram till början av andra världskriget. Efter andra världskriget föll damsadeln i glömska i och med den livsstilsförändring som skedde i världen. 
Varje ridkultur har sin typ av damsadel och därför har dagens ryttare stor valfrihet bland till exempel western-, iberiska och engelska damsadlar. Det vi i Sverige oftast förknippar damsadeln med är barockridningen. Ute i Europa hålls tävlingar för ryttare i damsadel - både i dressyr, hoppning, fälttävlan och ridklasser. Det är också vanligt att man rider i damsadel under jakter. 
Sadeln är byggd för att ge ryttaren god balans och en bra sits. Damsadeln är försedd med horn som ger stöd åt benen. Sadlar från mitten av 1800-talet är ofta byggda med två horn, där det undre hornet gör det mer säkert för ryttaren när hästen hoppar.

 

0 Kommentera :D"Kolla in det här:"
https://cdn3.cdnme.se/cdn/8-1/3338460/images/2013/kommentar_50f467f39606ee6706338ccf.png
Tänk på att inte skriva dumma saker, sen är det bara att kommentera :)
Vad heter du?:


E-postadress: (visas ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0